Cats are opportunists

Ik ben een hondenpersoon, dus voor de kattenliefhebbers die dit zien, zou ik misschien willen waarschuwen om nu te stoppen met lezen. Veel goeds zal je hier over je favoriete huisdier niet te lezen krijgen. Ben je dan ook nog eens een peopleperson, dan zou ik al helemaal stoppen. Klap die laptop toe en ga gezellig in het zonnetje zitten. Want veel positiefs valt er hier niet te rapen.

funny-dog-cat-differences-comic

Goed, nu al de mensen die kritiek kunnen geven weg zijn, kan ik weer eens goed ranten. Ik haat katten. Oef, finally, it’s out there. Ik begrijp niet waarom mensen katten zouden houden. Je kan ze niet aaien, ze breken heel je huis af, zijn heel de dag weg naar god knows where. Waarom zou je ooit geld uitgeven aan zo’n ondankbaar wezen? Daarom mijn theorie: katten zijn voor bepaalde mensen en honden zijn dan weer voor een ander type mensen.

Hondenliefhebbers zoeken naar loyaal, lief, knuffelbaar gezelschap. Katten daarentegen zijn de meest opportunistische wezens ter wereld en hebben dan ook een bepaald soort baasje. Het egoïstische, gemene, achterbakse type. (Jep, hier komt de haat tegenover de mensheid weer boven.) Ik heb al vele verhalen over katten gehoord en geen enkele positief (oké, dat is een leugentje om bestwil.) Maar één verhaal steekt er wel met kop en schouders bovenuit dat het opportunistische gedrag van een kat illustreert.

Klein meisje vindt straatkat. Klein meisje wil de straatkat, maar mag niet van de ouders. Klein meisje moet naar huis. Klein meisje wil de auto instappen, maar de straatkat springt er voor haar in. Papa van klein meisje zet kat terug op straat. Klein meisje wil opnieuw instappen, maar kat is haar weer voor. Familie beslist om kat te houden. Klein meisje is blij want ze vindt kat heel aardig en denkt dat kat evenveel van haar houdt. Klein meisje en kat slapen in nieuwe thuis. Klein meisje wordt wakker. Kat is weg. Maar wat is dat? Kat heeft drie kleine verrassingen achtergelaten. Familie zit met drie kittens opgeschept. Kat is nergens te bespeuren…

Mama kat is dus een opportunist ten top. Ze weet dat ze dringend moet bevallen dus gooit alle charmes in de strijd (en sluwe trukken) om mee te gaan met de familie. Na een warm huis te krijgen, bevalt ze parmantig op het tapijt en laat de kroost achter om op zoek te gaan naar het volgende avontuur. De eigenaars van nu één kitten (de andere twee hebben ze weggeven) kunnen er nog mee lachen. Maar als een kat me dat ooit flikt, dan vrees ik dat het jachtseizoen geopend is…

2 gedachtes over “Cats are opportunists

    • Jasmien zegt:

      Goed dat u het vraagt, mijn beste. Mag ik u een alternatief voorstellen, namelijk het konijn. Wanneer je het konijn niet traint, gedraagt het zich net zo arrogant en vals als een kat. Maar wanneer je het konijn veel liefde toont, krijg je er ook veel van terug (en kun je het zelfs trucjes aanleren!). Zo gedraagt het zich meer als een kleine, knuffelbare hond (en veel aangenamer dan die keffende mormels die vervalste ratten moeten voorstellen). Voor ieder wat wils dus.

Geef een reactie

