Trendy, hip and cool?

Een beetje laat, maar sommige vreselijke modegrillen blijven zich voorzetten, dus is het mijn plicht als kritische persoon om de wereld wat modeadvies bij te brengen.

'What do you think?' - 'Short, fat ugly people shouldn't wear white.'

Nee, ik ben geen expert op het vlak van mode. Ik kan nog geen vijf bekende ontwerpers opnoemen en de zaken die op de catwalks rondlopen vind ik de lelijkste dingen ter wereld (zowel de kleren als de graatmagere modellen). Maar toch ben ik blij dat ik niet elke modegril blindelings heb gevolgd. Door een tekort aan geld, omdat het niet mocht van “de mama” of gewoon gezond verstand. Want zoals bij iedereen, sta ook ik niet met alles.

Dat moeten meer mensen beseffen, maar ik geef eerlijk toe dat het onderscheid tussen “wat staat me” en “wat kan ik beter verbranden” soms moeilijk te maken is. De simpele reden daarvoor is: de fashion industry. Het is een industrie, een economie op zich, en zoals elk bedrijf draait het maar om één ding: geld verdienen.

De oorzaak waarom we onze kast opentrekken en bijna kotsend naar het toilet lopen als we kledingstukken van vijf jaar geleden zien, is omdat er vijf jaar geleden niets anders bestond dan die lelijke kledij. Alle reclame, alle mensen, dragen hetzelfde. Je kan er gewoon niet onderuit, the pressure is everywhere! Of je maakt de beslissing (je portemonnee zal je dankbaar zijn) om gewoon niets te kopen en een modegril even over te slaan. Tot er iets beters komt…waar jij wel mee staat.

Want wat de blaadjes je ook mogen wijsmaken, je staat niet met alles. Voor vrouwen zijn er duizenden verschillende vormen van lichamen, geen één is dezelfde en ik neem aan dat dat voor mannen ook geldt. Dus nee, ik moet met mijn 1m68 niet proberen om een longdress aan te trekken waar een model van 1m80 ge-wel-dig mee staat. Om dan nog maar te zwijgen over het gewicht…

Het hatelijke aan de mode-industrie is, is dat het moeilijk is om ertegen op te boksen. Vrouwen beseffen goed genoeg dat wat ik de blaadjes staat, niet strookt met de werkelijkheid, maar laten we eerlijk zijn: het doet geen deugd aan ons zelfbeeld als we er dagelijks mee geconfronteerd worden. Je groeit ermee op en neemt het als de meest normale zaak van de wereld aan dat iedereen er als een Barbie uit moet zien (terwijl als Barbie zou leven, ze letterlijk zou omvallen omdat haar lichaamsbouw fysisch onmogelijk is).

05f3b2673d09125859290263b0b0b38b

Het beste voorbeeld dat ik kan geven over het niet volgen van elke modegril, zijn de paspoppen. Ik passeer nog wel eens voorbij winkels waarbij ik afvragend naar de paspoppen in de vitrine kijk. Niet omdat ik wil weten hoeveel het kost of omdat ik nadenk om het te passen, nee simpelweg omdat de kledij al oerlelijk is op de paspop zelf. Niet perse van kleur of print, maar gewoon van vorm. En mijn regel is: staat de paspop er niet goed mee, dan kan je het als normale vrouw wel vergeten.

Modegrillen gelden niet alleen voor keldij, obviously. Ik kijk bijvoorbeeld uit naar de dag dat de “manbun” en de “womanbun” uit de wereld verdwijnen. De “manbun” is het nieuwste kapsel voor de Johnny’s en ze lijken zich te vermenigvuldigen in de wereld. Wat vroeger zo’n vettig rattenstaartje was, werd dan een halfgeschoren kop met lange kuif om nu nog langer te worden. Just don’t, okay?

Voor vrouwen geldt hetzelfde. Het zal wel een officiële naam hebben, maar ik doop het de “womanbun”. Je kent het wel: dotje pronkend centraal op je kop, terwijl de onderkant van j haren los in de wind wapperen. Wat is in Godsnaam het nut? Make a freaking choice! Ofwel draag je je haren los ofwel doe je ze volledig vast. Nu is het geen van de twee. Je haalt niet al je haren uit je gezicht, dus de kans bestaat nog steeds dat je het inslikt als er een rukwind is. Tegen de warmte dient het ook niet, want je hebt nog steeds een nektapijt. Ik vind het de “tiener-palmboom”. Je kent dat wel, die beschamende foto’s uit je kleutertijd waarbij je naar school werd gestuurd met een palmboom op je hoofd. Wel ladies, hate to dissapoint, maar nu doe je het bij jezelf. Wacht maar een vijftal jaren tot je je foto’s herbekijkt. Met al die lelijke kledij en al die lelijke kapsel…

Een gedachte over “Trendy, hip and cool?

Geef een reactie

